بر اساس ابلاغ دولت، نرخ جدید جریمه «تجاوز از سرعت مجاز» از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان متفاوت است.

آهسته برانید؛ می‌دانید جریمه «سرعت غیرمجاز» چقدر است؟

از ۲۳ تیر امسال و با ابلاغ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، جریمه‌های راهنمایی و رانندگی با نرخ جدید برای متخلفان اعمال شد. در برخی از جریمه‌ها، مبالغ جریمه افزایش چشم‌گیری داشت که هدف از آن نه جریمه بلکه بازدارندگی از وقوع حوادث بوده است. در این میان یکی از تخلفاتی که در گروه تخلفات حادثه ساز قرار دارد و دارای سهم بالا در وقوع تصادفات منجر به فوت شده است، سرعت غیرمجاز است.

تخلف «تجاوز از سرعت مجاز» در شش گروه طبقه‌بندی شده که در هر کدام میزان تجاوز از سرعت مجاز و محل ارتکاب جرم سبب شده تا مبالغ جرائم متفاوت باشد.

بر این اساس تجاوز از سرعت مجاز تا سقف ۱۰ کیلومتر، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۱۰۰ هزار تومان جریمه دارد. در سایر شهرها و روستاها نیز به ترتیب ۷۰ و ۵۰ هزار تومان جریمه درپی خواهد داشت.

تجاوز از سرعت مجاز بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر بیشتر از سقف مجاز سرعت، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی۱۵۰ هزار تومان، در سایر شهرها ۱۱۰ هزار تومان و در روستاها ۷۰ هزار تومان جریمه دارد.

همچنین تجاوز از سرعت مجاز از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بیشتر از سقف مجاز نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۲۰۰ هزار تومان جریمه دارد. این تخلف در سایر شهرها ۱۵۰ هزار تومان و در روستاها نیز ۱۰۰ هزار تومان جریمه در پی دارد.

تجاوز از سرعت مجاز از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بیشتر از سقف مجاز نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۲۵۰ هزار تومان، در دیگر شهرها ۲۲۰ هزار تومان و در روستاها ۱۲۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت.

این تخلف در صورتی که سرعت غیرمجاز ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بیشتر از سقف سرعت مجاز باشد، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۳۰۰ هزار تومان جریمه برای متخلفان خواهد داشت. همچنین مبلغ جریمه آن در سایر شهرها ۲۷۰ هزار تومان و در روستاها ۱۵۰هزار تومان است.

در نهایت نیز تجاوز از سرعت مجاز از ۵۰ کیلومتر بیشتر از سقف سرعت مجاز نیز نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی۵۰۰ هزار تومان، در سایر شهرها ۴۵۰هزار تومان و در روستاها نیز ۲۵۰ هزار تومان جریمه دارد.

پیش از این، برای تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۳۰ کیلومتر، در کلانشهرها ۲۰۰ هزار تومان جریمه پیش بینی شده بود. همچنین این مبلغ در سایرشهرها ۱۸۰ و در روستاها ۱۰۰ هزار تومان بود.

سرعت غیرمجاز از جمله تخلفات رانندگی است که به دلیل حادثه‌ساز بودن می‌تواند منجر به توقیف خودرو و همچنین درج نمره منفی در گواهینامه رانندگان متخلف نیز بشود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.